Deth Crux – Mutant Flesh

Overview: Los Angeles deathrock night stalkers Deth Crux (who feature in their ranks members of US doom legends Buried at Sea and black/death heathens Lighting Swords of Death) return with their long awaited debut album – the
haunting and chameleonic „Mutant Flesh“, forty minutes of shapeshifting and deviant horror punk/gothic rock soaked in neon, blood, sex, and perversion. Deth Crux channel the grandiose majesty and gloom of iconic UK goth bands like
Bauhaus, Fields of the Nephilim, and Sister of Mercy, with the spooky and feral irreverence of Christian Death, projecting it all against their own personal audio-visual backdrop of decaying urban madness and sinister body horror to yield
something truly both unseen and marvelously unsettling and seductive.

Recorded and mixed by famed sound designer Sanford Parker (Leviathan, Wovenhand, Nachtmystium, Voivod etc.), „Mutant Flesh“ features contributions also by saxophone legend Bruce Lamont (Yakuza, Corrections House)
and is already slated to become a classic dark goth/horror punk opera of our times.

 

 

Line-Up:

Farron – Brian – Adam – Brandon
Jason

 

TRACKLIST:

1- Phantom Blood
2- Spectral Other
3- Black Abominable
Lust
4- Chrome Lips
5- Mutant Flesh
6- Xenophilia
7- Lycanthropic
Prostitution
8 – Persephone is
Half Human
9- Exploited
Apparition
10- Yellow Sky

 

Rezension

Deth Crux – Mutant Flesh

Mir liegt die CD „Mutant Flesh“ der Band „Deth Crux“ vor. Das Cover weist einige Hinweise auf, die sich beim recherchieren sogar als richtig heraus stellten. Der Ochsenblut-farbige Hintergrund, das goldgelbe Bandlogo
(wenn man es überhaupt Logo nennen darf) und der Name deuten eher auf eine Goth-Richtung. Eine Gothic-Lolita wurde in Photoshop zum Alien mit blutunterlaufenen Augen gemacht, ein Farbenverlauf-Effekt auf die eine Körperhälfte
angewandt und ohne irgendeine Art von Können auf den Hintergrund geklebt. Das erinnert mich sehr an Plakate von Untergrundkonzerte aus meiner Jugend. Ich denke, die Band erinnert sich hier an Ihre Jugend zurück und stellt klar: Wir haben oder
oder wollen auch so unseren Weg beginnen. Der Bandtitel passt überhaupt nicht zu dem Konzept. In schickem rosa und angeschrägtem Handlettering-Font scheint dies eine Homage an die Hairmetal-Szene in L.A. in den 80ern zu sein.

Und tatsächlich, bei Deth Crux handelt es sich um eine Band aus L.A., die sich selbst als „Deathrock Night Stalker“ bezeichen. Nach dem ersten Durchhören ist die Richtung klar. Wir besuchen eine WG,
in der Joy Division, Sisters of Mercy und Siouxsie and the Banshees eine Party schmeißen. Das Album hat einiges zu bieten und wird Freunde dieser Epoche besonders erfreuen.

Der musikalische Aufbau aller Songs ist klassisch GothRock: Eine durch Overdubbing massive Soundwall, hier und da elektronische Effekte, Reverb und Hall in den Gitarren, tiefe Bass-Stimme und -Riffs mit klar Gezupftem als Kontrast und das
übliche Halbton-Moll-Klanggebilde. Die Stimmung ist depressiv, ist aber durch den treibenden Rhythmus durchaus tanzbar.

Die CD hat 10 Titel mit einer Gesamtlaufzeit von 40 Minuten, und die sind gut investiert. Zwar hat die CD nicht unbedingt einen Höhepunkt, dafür aber auch keinen Tiefpunkt. Die Band zeigt gute Songschreiberqualitäten und manch ein
Song hat sogar Ohrwurmcharakter. Meine Anspieltipps sind der Opener „Phantom Blood“, „Chrome Lips“ und der Titel-Track „Mutant Flesh“. Gerade dieser ist für mich persönlich interessant, denn hier trifft ein mega GothRock Song
Dudelsackklänge. Ohne es erwartet zu haben, das passt und rockt ohne Ende.

Ich vergebe 7 von 10 Toupierkämme.

geschrieben von Marc Seidler

 

Biography:

Los Angeles deathrock night stalkers Deth Crux spawned from the L.A. extreme metal underground, coalescing around members of doom
legends Buried at Sea and local black/death juggernauts Lightning Swords of Death. They debuted in 2015 with their now classic Pears of
Anguish demo tape, released that year by underground tape label T(R)APE. The demo tape was met with much acclaim, stirring up quite a buzz
and going quickly sold out as the band was already being hailed as a rising promise in US deathrock. In the wake of the tape’s success the band
spent the ensuing months writing new music and then booked studio time with famed sound engineer and fellow Buried at Sea bandmate
Sanford Parker (Leviathan, Wovenhand, Nachtmystium, Voivod etc.) to record what would become their shapeshifting and tumultuous debut
album Mutant Flesh, released in late 2018. Though their sound is easily recognizable as descending from the gloom and decadence of iconic UK
bands like Bauhaus, Sisters of Mercy, and Fields of the Nephilim, as well as from legendary US deathrock deviants Christian Death, Deth Crux
are all but an easy band to pin down, mostly due to their mutating and chameleon-like approach to post-punk, where beauty and ugliness,
seduction and perversion, dream and nightmare interchange constantly and construct the foundation of their sound within a framework of
profound dualism and ambiguity. What sets the band most apart from their gothic rock contemporaries however is their highly personal and
unique aesthetic inspired and influenced by the many and darkest faces of their city of origin, Los Angeles, which the band have meticulously
distilled to re-paint their home city upside down and inside out, exaggerating its dystopian traits and turning it into a primal force of inspiration
for the music and lyrics. The result is a staggering audio-visual experience where the aforementioned musical influences are set against a
backdrop of urban chaos and decadence, glamour, sex, perversion, seduction, death, and body horror, and then stirred into a blood-soaked
and hallucinating rock and roll horror story about deviated and once-human beings aimlessly and erratically populating and roaming a damned
neon hellscape.

 

Facebook: https://www.facebook.com/dethcruxofficial/

Label: http://www.auralmusic.com/